Lancering Cansat door Tilius

Vrijdag 22 maart was letterlijk het hoogtepunt voor het Cansat-team Tilius bestaande uit Pedro, Luan, Idse, Milena, Marnix, Oscar. Docent natuurkunde Paul Stoop (a.k.a. Indiana Jones) had de eer dit grotendeels zelfsturende team te mogen begeleiden. Maandenlang was er, met tussenpozen, gewerkt aan de bouw van een satelliet ter grootte van een frisdrankblikje. En na enig vallen en opstaan werd het punt bereikt waarop we het te horen kregen dat ons final design de toets der kritiek van Esero had doorstaan.

In alle vroegte reisden we af naar het militair oefenterrein ASK bij 't Harde waar de lancering plaats zou vinden. Ondanks een heidens vroege vertrektijd (06:50 bij school) kostte het nog enige moeite om op tijd klaar te zijn, maar uiteindelijk stonden we om 12.30 in de koude wind en motregen klaar om de tweede cansat-lancering van 6 satellieten, waaronder de onze, te gaan meemaken. Op dat moment hadden we al enkele lanceringen van andere missies gezien, waaronder ook twee mislukte pogingen (ontploffende raketten), dus de spanning liep hoog op. Met Milena's verrekijker was vanaf de viewing area te zien, dat de raket, die onze satelliet op 1 km hoogte ging uitwerpen, uit de auto werd getild en op de lanceertoren werd geplaatst. Vanaf dat moment ontvingen we op ons ground station met de yagi-antenne, gegevens die afkomstig waren van onze satelliet. De dag kon toen al niet meer stuk! Het duurde nog circa 15 minuten tot de raket kon worden afgeschoten. Dat waren er net 2,5 teveel, want tweeënzestig seconden vóór de lancering was het laatste bericht van onze satelliet: "Error...". Gegevens van 1 km hoogte hebben we dus helaas niet kunnen verzamelen. Toch was het een fantastische belevenis voor en een geweldige prestatie van het buitengewoon enthousiaste Team Tilius!

De afdeling outreach (Luan) heeft een kort filmpje gemaakt met interviews van de teamleden en beeld + geluid(!) van de lancering.

Tot slot mag de bijdrage van de Vrienden van het Ignatius voor de kosten niet onvermeld blijven. Dank Vrienden!

• IMG_20240319_155548

In dit menu