Een symbolische subsidie van 500.000 euro is de aanleiding voor een aantal NLT leerlingen om tijdens een posterpresentatie op de Universiteit van Amsterdam (UvA) de meest fascinerende onderzoeksvoorstellen te presenteren. Leerlingen duiken in de Natuurwetenschappelijke onderzoekswereld om deze beter en intensiever te leren kennen. De jacht naar deze subsidie begint bij het interview met een wetenschapper. Naar aanleiding van dit interview moeten groepen leerlingen een vervolgonderzoek bedenken dat aansluit of een verrijking is van het Natuurwetenschappelijk onderzoek van hun wetenschapper.
In een periode van 6 a 7 weken krijgen leerlingen een aantal lezingen voorgeschoteld die hun interesse en kritische blik op de Natuurwetenschappelijke wereld moet vergroten. De samenwerking tussen 3 scholen en de UvA stimuleert leerlingen tot het verhogen van hun werkethos en geeft dit project een wat speels karakter. Verder wordt nagedacht over hoe je een interview afneemt en wat het belang is van een heldere posterpresentie begeleid door een mondelinge presentatie.
Opdracht
Presenteer een onderzoeksvoorstel gebaseerd op een bestaand Natuurwetenschappelijk onderzoek.
De uitvoering van deze opdracht bestaat uit drie onderdelen:
1. Interview met een wetenschapper over zijn/haar onderzoek.
2. Bedenk een vervolgonderzoek en presenteer dit Natuurwetenschappelijk onderzoeksvoorstel op een poster waarin inhoudelijk alle belangrijke aspecten helder worden toegelicht.
3. Mondeling presenteren tijdens de posterpresentatie van het projectvoorstel aan subsidieverleners om zo aanspraak te maken op de subsidie van 500.000 euro.
