Jonge onderzoekers

Gefeliciteerd!

Na eerder dit jaar de voorronde in Amsterdam op glorieuze wijze te hebben gewonnen, hebben Loïc van Asten, Idse Bayu Tromp en Itai Givony (als vervanger van Cameron Berg, die helaas ziek was) op donderdag en vrijdag deelgenomen aan de nationale eindronde van de European Olympiad of Experimental Science (EOES). Op de universiteit Twente hebben ze de derde plaats gehaald en zijn daarmee het reserveteam voor de internationale eindronde die in mei in Riga, Letland plaatsvindt.

Een fantastische prestatie!

Als reserveteam nemen ze ook deel aan het trainingsprogramma ter voorbereiding op de eindronde.

Wat is de European Olympiad of Experimental Science (EOES)?
De EOES vindt jaarlijks plaats en is bedoeld om leerlingen te enthousiasmeren voor science & technologie. En ook om hen uit te dagen en de kans te geven te excelleren. Deelnemers zijn bij de start van de wedstrijd 16 jaar of jonger. Ze voeren in teams van drie personen interessant wetenschappelijk onderzoek uit op het gebied van natuurkunde, scheikunde en biologie.
Naast kennis en praktische vaardigheden zijn plannen, samenwerken en verdelen van taken belangrijke aspecten bij deze teamwedstrijd.
De regionale voorrondes worden gehouden aan de Radboud Universiteit, Rijksuniversiteit Groningen, Universiteit van Amsterdam, Universiteit Leiden, Universiteit Maastricht, Universiteit Twente, Universiteit Utrecht, Vrije Universiteit Amsterdam, Wageningen Universiteit en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. De Hogeschool Fontys in Eindhoven organiseerde dit schooljaar voor het eerst een voorronde en trok direct veel deelnemers.  De tien beste teams van de voorronde mochten deelnemen aan de eindronde aan de Universiteit Twente.

Wat is er onderzocht?
De biologieopdracht ging over het meten van spierkracht. Met plakkers op de bovenarmspier konden leerlingen elektrische activiteit (EMG) in de spier te registreren bij het tillen van halters met een bekend gewicht. Met deze gegevens moesten zij het onbekende gewicht van een voorwerp achterhalen. Vervolgens was het hun taak om te onderzoeken in welke stand de arm het meest optimaal kracht kan leveren.
Bij een ander onderdeel werd de treksterkte van hoofdhaar bepaald. Daarvoor moest eerst de dikte van een haar vastgesteld worden. Omdat haar zo dun is en niet gemeten kan worden met een liniaal of schuifmaat, werd gebruik gemaakt van buiging en interferentie van laserlicht. Door vervolgens een aantal gewichtjes aan een haar te hangen werd gemeten welke kracht minimaal nodig is om een haar te breken.
Verder onderzochten de leerlingen de hardheid van Twents leidingwater door middel van een klassieke (maar nog steeds zeer nauwkeurige) ‘complexometrische’ titratie. Interessant genoeg constateerden de medewerkers van de UT bij het testen van deze proef een paar dagen van tevoren, dat de hardheid van het drinkwater in het universiteitsgebouw veel hoger was dan de hardheid van het water in het lab, terwijl dit eigenlijk hetzelfde zou moeten zijn. Hiermee werd de praktische toepassing van de proef maar weer eens aangetoond!

Media
  • 2023 eoes