Artikelbeheer

Natuurwetenschappers in de dop op reis

Verslag natuurkundereis naar Grenoble

Hoe maak je natuurkunde leerlingen enthousiast om verder te gaan in het vak? Een bezoek aan een wetenschappelijk instituut kan de hartstocht doen oplaaien!

De natuurkundereis van klas 6 ging dit jaar naar de Franse stad Grenoble, een centrum voor hoger onderwijs, vooral op natuurwetenschappelijk gebied.
Onder begeleiding van natuurkundedocenten Martijn Steenbakkers en Jeroen Werges togen 22 zesdeklassers begin maart naar de Franse stad. Ze bezochten daar twee wetenschappelijke topinstituten: het European Synchrotron Radiation Facility (ESRF) en het European Molecular Biology Laboratory (EMBL)

Het grootste deel van de leerlingen had in klas 5 deelgenomen aan het caput selectum Deeltjesfysica en hadden op die manier al in de klas kennisgemaakt met het ESRF. Nu was het tijd voor het echte werk: een bezoek aan het ESRF met de grote deeltjesversneller waarmee zeer sterke röntgenstraling en een groot energiegebied geproduceerd wordt. Uit de hele wereld komen onderzoekers naar Grenoble om materiaalonderzoek en biologisch onderzoek te doen met deze krachtige straling. De leerlingen hebben de versneller en de onderzoeksstations tot in de finesses bekeken en mochten zelf gerelateerde natuurkunde-experimenten uitvoeren. De resultaten hebben ze gepresenteerd en verwerkt tot een poster.

De volgende dag bracht de groep een bezoek aan het EMBL. In dit laboratorium voor moleculaire biologie worden de harde röntgenstraling van de ESRF en neutronen van een onderzoeks-kernreactor gebruikt om de structuur van onder meer eiwitten en virussen in beeld te brengen. De leerlingen hebben met eigen ogen kunnen zien hoe met high tech-apparatuur in verschillende stadia eiwitkristallen worden gevormd die bestudeerd kunnen worden met röntgenstraling.

Vrijdagmiddag hadden de leerlingen vrij om Grenoble te bezichtigen, een zeer bezienswaardige stad met een schitterende omlijsting van de Alpen op de achtergrond. Het avondeten werd genuttigd in de jeugdherberg, waarna het tijd was voor de nachtelijke terugreis met de bus. Al met al een prachtige excursie, die de leerlingen een goed beeld heeft gegeven van het leven van enthousiaste wetenschappers in de (bio)fysica in een internationale omgeving.

• groep-geniet-v-uitzicht-op-Grenoble_uitgelicht
  • Leerlingen-krijgen-uitleg-versneller-ESRF